שמחה רבה שמחה רבה אביב הגיע פסח בא

פורסם: 13 באפריל 2016 ב-מאכלי חגים, מאכלי עמים ועדות
תגים:

בוקר של אור לחודש אפריל כן אפריל אז נכון שזו שנה מעוברת והכל "עם עוד חודש" אבל אפריל מטורף שכזה לא זכור לי עם מזג אוויר כה הפכפך גשם שמש חם קר שרב מבול….

אבל ….וזה אבל גדול פסח בפתח וצריך להערך בהתאם. לעדה ממנה אני מגיעה – קרי – הבולגרים…יש מאפיינים רבים לחג הפסח… אני אמנה 2 עיקריים שבהם ואף אתן את הדרך להכנתם כפי שאני למדתי מהמורשת אותה אמא שלי אמי קלו ז"ל האלופה במטבח לימדה אותי. ועוד אחד שאפיין את פסח בבית משפחת קלו….

אז קדימה יצאנו לדרך וקודם נמנה כמובן את 2 המאכלים המאפיינים את פסח בעדה הבולגרית+ זה שמאפיין את הבית של הורי – בית משפחת קלו.

  1. קציצות כרשה – ובבולגרית – פריטקס די פרסה.
  2. קציצות תפוחי אדמה – ובבולגרית למעשה אם יורשה לי נראה לי שזה בכלל לדינו…-פריטקס די קרטוף.
  3. "קניידלך ממולאים" – קרי קניידלעך למרק – או בורסייא נוספת – קובה לפסח.. – ואת זה אמא שלי ז"ל יצרה אצלנו בבית משפחת קלו כמסורת לפסח.

נתחיל כמובן מהמאכל הראשון

קציצות פרסה – כרשה

פרסה זהו הירק המדובר – כרשה – פרסה – משתמשים בחלק הלבן בלבד ומעט מהחלק הירוק שעדיין בשרני – יש לנקות היטב היטב כי הוא מלא חול. בעבור הקציצות עצמן אני נוהגת לחתוך לדיסקים לא עבים על מנת להקל בבישול ובעשייה לאחר מכן.

המוצר המוגמר נראה כך :קציצות פרסהוהוא טעים מאד. ניתן להכינו בגירסא נטולת בשר – קרי רק הירק עצמו. ובגירסא הטעימה יותר שלו אבל זה עניין של טעם לשדך לו בשר טחון – כמובן מחלק טוב של הבקר על מנת שהקציצה תהא עסיסית במיוחד. טוב אז נצא לדרך.

המצרכים

3 ק"ג כרשה

3 ביצים

3 בצלים

2 תפוחי אדמה בינוניים או אחד גדול

750 גרם בשר טחון – אני מערבבת בין צלעות לצוואר ביחס שווה.

קמח מצה לאיחוד העיסה לפי מה שצריך.

פלפל שחור ומלח

אופן ההכנה

  1. לחתוך את הכרשה לדיסקיות לא עבות ולהשרות במסננת עם מלא מלא מים לכמה שטיפות ואז להשאיר בקערה עם מים תתפלאו כמה חול הירק אוגר בתוכו.
  2. להכין סיר עם מים ולהכניס לתוכו את הכרשה ולבשלה עד ריכוך מלא.
  3. באותו סיר לבשל גם את תפוח האדמה ואז לאחר שהתקרר למעוך אותו לפירה אני משתמשת בסמאשר והוא יוצר נחשי תפוחי אדמה והפירה יוצא מושלם. מועך תפוחי אדמה
  4. באותו הזמן לטגן את הבצלים הקצוצים דק דק ולתת להם להתקרר כמובן.
  5. לאחר שהכרשה התרככה לסנן אותה מעודפי הנוזלים וכשהתקררה לקחת סכין כבדה ולהתחיל לקצוץ את הדיסקיות. אצלנו לא נהוג להשתמש במעבד מזון או מטחנת בשר אך אני מודעת לכך שרבים מקצרים הליכים. אני לא מוותרת על הקיצוץ ידנית כי זה לא הופך את הירק למחית והקציצה קרנאצ'ית יותר.
  6. לאחר שסיימנו לעבד את הירק אנחנו מוסיפים אליו את הביציים התבלינים תפוח האדמה המעוך ומתחילים לעבד את הכל לעיסה אחידה – על מנת שהכל יתאחד אני נוהגת להוסיף מעט קמח מצה לפי מה שהתערבת צריכה.
  7. איני מטגנת מייד!!! אני משאירה במקרר לפחות ללילה שלם – על מנת שעודפי הנוזלים מהכרשה ירדו מהמסננת בה אני מניחה את העיסה לקערה שבה היא נמצאת.
  8. למחרת אני מכינה מחבת ברזל כבדה עם שמן וכשהשמן חם מוסיפה לאט את הקציצות ומטגנת אותן.

פריטקס די קרטוף – קציצות תפוחי אדמה

פריטקס די קרטוף

המצרכים

4 תפוחי אדמה מזן דזירה שנשכחו במקרר לפחות לשבוע ימים – חייבים להיות "ישנים ומיושנים"

3 ביציים

קמח תפוחי אדמה

פלפל שחור + מלח

אופן ההכנה

  1. לבשל את תפוחי האדמה עד ריכוך מלא.
  2. למעוך אותם כן שוב בעזרת המאשר – מועך תפוחי אדמה למי שאין גם מועך רגיל יעשה את העבודה אבל המירקם שונה כמובן.
  3. להוסיף לעיסה את הביצים והתבלינים לערבב היטב לאחד עם מעט קמח תפוחי אדמה.
  4. לחמם מחבת כבדה עם שמן ולטגן את הקציצות.

 

קובה של פסח או קניידלך ממולאים למרק צח

קובות לפסח

המצרכים

1 שקית של קמח מצה

מים חמים לכמה שהתערובת צריכה

בשר טחון קצוץ דק מטוגן עם הרבה בצל מתובל במלח ופלפל שחור (ושוב אני משתמשת בחצי קילו שהיחס הוא מחצית מכל סוג – צוואר וצלעות)

3 ביציים

מלח ופלפל שחור

אופן ההכנה

  1. להכניס לקערה גדולה את קמח המצה להוסיף את הביצים ותבלינים ואז לאט לאט מים חמימים לאחד את התערובת. אין לי מידה מדוייקת כי הכל תלוי בעובי הטחינה של קמח המצה לכן אני מציעה לעבוד לאט להוסיף מים ולערבב ולהוסיף עשצריך עד להגעת החומרים לבצק אחיד.
  2. להכניס את התערובת למנוחה במקרר.
  3. לטגן במקביל את הבצל עם הבשר הטחון להוסיף תבלינים מלח ופלפל שחור – אני אוהבת להוסיף גם מעט ראס אל חנות וקינמון לתערובת אם אני מייעדת אותה לקובה במידה וזה לקניידעלך למרק אזי רק מלח ופלפל שחור.
  4. לתת לתערובת הבשר להתקרר לגמריי!!
  5. שלב האיחוד בין התערובות ויצירת הקובה או הקניידעלך. במידה וזה הולך להיות קניידעלך אזי כדור פינג פונג קטן והדגש על קטן כי הם גדלים ומתנפחים במרק. אני מגלגלת כדור קטן פותחת בו גומה מכניסה מעט ממלית הבשר וממלאה וסוגרת. ומכניסה לסיר עם מים רותחים עד שהם צפים. ואז בעת ההגשה מוסיפה אותם לכל סועד לצלחת המרק שלו.
  6. במידה ואני מכינה אותם לקובה – אזי אני מוסיפה בטיגון כפי שאמרתי את התבלינים – ראס אל חנות וקינמון לתת לזה נופך מזרחי – הקינמון במשורה קורט כי יש לו טעם משתלט אבל הוא מוסיף המון. לוקחת מהעיסה של קמח המצה הפעם כדור טיפה גדול יותר מגלגלת לכדור ביד ואז משטחת באמצעות כף ידי השנייה למשטח בו אני מרכזת את המלית באמצע לכל האורך ומתחילה משחק ידיים ויוצרת את הקובה ומהדקת את המלית בתוכה – חשוב לעבוד עם כף יד משמונת ורטובה אחרת הכל נדבק ומתפרק.
  7. אני לא מטגנת מייד את הקובות!! זן חייבות להתייצב בכדי לא להתפרק בטיגון – לכן אני משהה אותם במקרר למינמום 3 שעות אמא שלי ז"ל הייתה מקצרת הליכים ומכניסה לחצי זמן למקפיא אז לשיקולכם.

מקווה שהועלתי והבאתי בפניכם עוד רעיונות שיהיה לכולנו חג פסח כשר ושמח.

בתאבון

 

 

 

כתיבת תגובה